Lastensuojelu

Se, että lastensuojelun tarve kasvaa koko maassa pitäisi kaikilla päättäjillä olla suuri huolenaihe.  Ei voida vain todeta asiantilaa, on toimittava sen korjaamiseksi!

Lapsille ja perheille ajoissa annettu tuki on paitsi inhimillisesti oikein, myös taloudellisesti järkevää!

Kun meille syntyi keskoskaksoset vuonna 1998, saimme kunnalta kodinhoitoapua. Koska vauvat olivat ympäri vuorokauden hyvin hoidettavia enkä saanut nukuttua, päädyimme pian tilanteeseen jossa me vanhemmat emme enää pärjänneet ilman apua. Kotipalvelussa oltiin hyvin joustavia ja saimme konkreettista, juuri meille räätälöityä apua, joka auttoi jaksamaan.

Kotipalveluissa tapahtui noihin aikoihin merkittävä käänne kun lapsiperheiden tukemisesta alettiin siirtää yhä enemmän resursseja raskaampiin toimenpiteisiin, kuten sijaishuoltoon ja lasten- ja nuorisopsykiatriaan. Tämä kehitys on jatkunut ja näkyy suoraan huostaanottojen määrän kasvuna.

Perhetyö, kodinhoitoapu ja psykososiaalinen tuki eivät enää saaneet riittäviä resursseja. Kodinhoitajista luovuttiin ja tilalle tuli neuvoa ja ohjausta antavia perhetyöntekijöitä. Kun väsynyt vanhempi tarvitsisi hetken hengähdystauon, käytännön apua ja tekeviä käsiä, hän saakin terapeuttista näkökulmaa.

Lastensuojelun kenttä alkoi nähdä perheet yhä monimutkaisempina tapauksina ja niiden tukemiseen tarvittiin yhä enemmän eri alojen ammattilaisia, joista kukaan ei oikeasti tunne asiakastaan.

Etelä-Karjalan malli:

Etelä-Karjalassa on onnistuttu vähentämään huostaanottojen tarvetta panostamalla perhetyöhön ja matalan kynnyksen tukeen. Esimerkiksi Imatralla vuonna 2008 lisättiin perhetyöntekijöitä neuvoloihin, mikä johti merkittäviin säästöihin ja huostaanottojen vähentymiseen. Tämä osoittaa, että investoinnit varhaiseen tukeen voivat pitkällä aikavälillä vähentää raskaiden palveluiden tarvetta ja kustannuksia.

Nykyään tiedetään, että lastensuojelujärjestelmä on epäonnistunut, ja perheiden pitäisi saada tukea varhaisessa vaiheessa. Se on sekä taloudellisesti että inhimillisesti parempi ratkaisu. Etelä-Karjala on osoittanut, että muutos on mahdollinen- muiden hyvinvointialueiden ei tarvitse keksiä pyörää uudelleen!

Hyvaep talousarvio 2025

"Lapsiperheiden sosiaalityön tarve on kasvanut ja kasvaa edelleen. Lastensuojeluilmoitusten määrässä tullaan v. 2024 ylittämään ensimmäistä kertaa 6000 ilmoituksen raja. Tunnistettuja asioita palvelutarpeen takana on lapsiperheiden vähävaraisuus, mielenterveys- ja päihteet sekä väkivalta. Lasten ja nuorten terapiatakuu on mahdollisesti toteutumassa ja tulisi voimaan 1.5.2025. Tämä tulee lisäämään palvelujen kysyntää perustasolla sekä arvioinnissa että psykososiaalisten interventioiden toteuttamisessa."

Samassa yhteydessä todetaan perheiden palvelussa lapsimäärän väheneminen, joka neuvolapalveluissa merkitsisi palvelutarpeen vähenemistä. Tämä tulee tarkoittamaan resurssien siirtämistä juuri tästä ennaltaehkäisevästä toiminnasta, joka tähänkään saakka ei ole ollut tarpeeksi tehokasta!

Laitospainotteisille palveluille kertyy hintaa muutamassa vuodessa satoja tuhansia euroja. Samalla rahalla voitaisiin tukea lapsia ja perheitä varhaisemmissa palveluissa huomattavasti pidempään. Esimerkiksi 4,5 kuukautta erityistason lastensuojelulaitoksessa vastaa kustannuksiltaan varhaista tukea jopa 12 vuodeksi (noin 82 000 €). Kuvatuissa tapauksissa ennakoivat, ehkäisevät ja varhaisen tuen palvelut maksavat noin 40–60 % korjaaviin palveluihin verrattuna

  • Lastensuojelun laitos- ja perhehoidon kokonaiskustannuksissa miljardin euron raja ylittyi vuonna 2022.

Luo kotisivut ilmaiseksi! Tämä verkkosivu on luotu Webnodella. Luo oma verkkosivusi ilmaiseksi tänään! Aloita